روز دانش آموز

13 آبان روز دانش آموز

روز دانش آموز ، 13 آبان روز دانش آموز ، روز دانش آموز چه روزی است

در 13 آبان سال 1357 ، 56 نفر از دانش آموزان به شهادت رسیدند

13 آبان ؛ روز دانش آموز

سیزده آبان که در مبارزه و قیام دانش آموزان متعهد و بیدار بر ضد رژیم شاه و حامیان آن به ویژه استکبار جهانی ریشه دارد ، نشان می دهد این است که این قشر آگاه و متعهد است ، در راه ادامه به مقاومت در برابر والای اسلام و انقلاب اسلامی ، چه در زمان؟ طاغوت و چه پس از پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی ، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

– نامگذاری روز دانش آموز

روز دانش آموز در ایران مصادف است با 13 آبان هر سال. علت نامگذاری این روز ، واقعه کشتار جمعی دانش آموزآموزان تهرانی وجود دارد که به اعتراض به حکومت پهلوی در صبح روز 13 آبان 1355 در محوطه دانشگاه تهران جمع آوری شده است. به منظور گرامی داشتن این روز ، 13 آبان در جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش آموز نامگذاری نشده است.

– وقایع 13 آبان سال 1357

در حالي كه انقلاب اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني به روزهاي سرنوشت سازي نزديك مي شود همه اقشار مردم ايران از زن و مرد و پير و جوان ، سعي در ايفا نمودن نقش تاريخي خود و عمل به تكليف الهي موجود است. در این میان دانشآآموزان و نوجوانان شور و حال دیگری کار می کند. صبح روز 13 آبان 1357 ، دانشآموزان در حال حاضر که مدارس را تعطیل کرده است ، به سمت دانشگاه تهران حرکت می کند تا صدا اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. این جوانان پر شور و خداجو ، گروه گروه ، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجو و گروه های دیگر از مردم در زمين چمن دانشگاه اجتماع شدند.

ساعت یازده صبح ، مأموران ، آغاز چندین گلوله گاز اشک آور است که در میان این جمع خروج از پرتاب انجام می شود ؛ اما ، اجتماع كنندگان در حاليكه به سختي نفس ميكشديد ، صداي خود را رساتر كرده اند و با فرياد الله‌اكبر ، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بیش از یک بار پس از دیگری ، در خون خود غلطیدند. در این روز ، 56 تن شهید و صدها نفر مجروح شدند.

روز دانش آموز ، روز دانش آموز چه روزی است ، 13 آبان روز دانش آموز

دانش آموزان در مبارزه با استکبار ، تنها نقشی فعلی و فراموش ناشدنی ایفا کرده اند

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر بیتوته

منابع:irdc.irhawzah.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *