شب یلدا کی هست؟ سال 97 خورشیدی 2018 میلادی

شب یلدا چه شبی است؟ شب یلدا چه تاریخی است؟ سال 97

یا نزدیک شدن به پایان فصل پاییز، این فصل زیبا و دوست داشتنی، و آغاز فصل زمستان، منادی خبر از نزدیک شدن بلندترین شب سال را می دهد. شاید سوال شما این باشد که شب یلدا کی هست؟ و در چه تاریخی قرار می گیرد؟

شب یلدا کی هست؟ سال 97

تقویم خورشیدی : 30 ام آذر (قوس)  1397

تقویم میلادی : 21 ام دسامبر 2018

تقویم هجری : 13 ام ربیع الثانی 1440

شب یلدا چقدر طول می کشد؟ ( شب یلدا چند ساعت و دقیقه است؟)

این شب از غروب آفتاب 30 ام تا طلوع آفتاب 1 ام دی به مدت 14 ساعت و ربع طول خواهد کشید.

مراسمات شب یلدا

ایرانیان باستان در این شب برای دور کردن تاریکی و ظلمات آن، آتش بر می افروختند و آن شب را با فراهم کردن خوان یا سفره ای گسترده از میوه ها و خشکبارهای متنوع به جشن و میهمانی می پرداختند. امروزه هم با حفظ اصول کلی خانواده های ایرانی در این شب با فراهم آوردن میوه هایی چون هندوانه و انار و انواع خشکبار این شب را جشن می گیرند و بزرگترها با حافظ و شاهنامه خوانی و قصه گویی، محیط خانواده را گرم تر از همیشه می کنند.

علت نام گذاری این شب به شب یلدا

واژه یلدا به معنای زایش و تولد است. در گذشته دور در ایران و اکثر کشور ها اول زمستان به منزله سال جدید بود، همان طور که هم اکنون سال های میلادی در اول زمستان آغاز می شود. در بسیاری از کتب تاریخی روز بعد از این شب را روز زایش خورشید می نامیدند که به مرور طول روز بیشتر و بیشتر می شود. به همین دلیل واژه یلدا به این شب منتسب شد.

علاوه بر شب یلدا، به این شب، شب چله نیز می گویند که به معنای آغاز چهله بزرگ اول زمستان یا چهل روز اول زمستان است. زمستان در قدیم به دو قسمت چهل روزه و بیست روزه تقسیم میشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *