تاریخ دقیق عید غدیر 98 چه روزی است

تاریخ دقیق عید غدیر چه روزی است؟ سوالی که با نزدیک شدن به سالگرد واقعه غدیر خم و ایام حج برای شما عزیزان ایجاد می شود. چهارده قرن از آن پنجشنبه ای که خاتم النّبیّین در آخرین سفر حج خویش خطابه ای را ایراد نمود، میگذرد. در متن خطابه میتوان به موضوعاتی اشاره نمود که در خطبه های گذشته حضرت سابقه ای نداشته اند؛ مواردی چون:

  1. بیان هدف و غایت رنج و تبلیغ بیست و سه ساله رسالت
  2. بیان توحید خالص و چگونگی تمسک به آن
  3. اعالم رسمی جانشین و اقدام به نوشتن سند و شاهد گرفتن حدود 120 هزار نفر بر آن
  4. ترسیم راه مسلمانان تا فرجام دنیا
  5. اتمام حجت بر مخالفان

 

و همچنین عبارت من کنت مواله فهذا علی مواله. عید غدیر سال 98 برابر خواهد با روز 29 مرداد 1398 خورشیدی برابر با 18 ذی الحجه 1440 هجری قمری.

تاریخ دقیق عید غدیر 98 چه روزی است

اعمال عبادی روز عید غدیر

اعمال عبادی تاریخ دقیق عید غدیر

1- دستور به برپا داشتن نماز و گرفتن روزه در روز غدیر(توضیج ثواب آن طبق حدیثی از پیامبر در بخش های بعد)
2- دستور زیارت صاحب غدیر، در روز غدیر
3- شکر و حمد الهی، در روز غدیر به جهت نزول نعمت ولایت
4- دستور به صلوات و لعن و برائت از دشمنان اهل بیت در روز غدیر
5- تبریک گفتن به برادران دینی

رویداد های اتفاق افتاده در غدیر

1- روزی است که حضرت ابراهیم خلیل از آتش نجات یافت و به شکرانه آن برای خدا روزه گرفت.(روزه در این روز بسیار توصیه شده است همان طور که در ادامه مطلب حدیثی از پیامبر آورده شده است.)

2- و آن روزی است که خداوند با نصب علی به عنوان علم [هدایت] و آشکار نمودن فضیلت و وصایت او توسط پیامبر دین خود را کامل نمود؛ لذا رسول خدا آن روز را روزه گرفت.

3- روز قبولی اعمال شیعیان و محبّان آل محمد است.

ضمن عرض تبریک این عید بزرگ، شما را دعوت به دیدن کلیپ مولودی زیبای زیر به مناسبت سالگرد ولایت حضرت علی (ع) می کنم.

مولودی روز عید غدیر

تاریخ واقعه غدیر خم سال دهم هجری

در این بخش نگاهی تاریخی به واقعه غدیر در سال دهم هجری خواهیم انداخت. رسول خدا تمام همسران و اهل بیت خود و تمام مهاجرین و انصار و قبائل عرب را بسوی سرزمین حجاز برای انجام مراسم حج با خود همراه کردند. که تعداد حضور افراد را در حج تا عدد صد و بیست هزار نفر و حتّی بیشتر ثبت نموده اند.

پس از آن كه رسول خدا مناسک حج را انجام دادند و با جمعیّتى كه به همراه آن حضرت بودند آهنگ بازگشت به مدینه فرمودند چون به غدیر خم  كه در نزدیک جحفه است رسیدند، جبرئیل امین فرود آمد و از خداوند متعال این آیه را آورد:

اى پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شد ]به مردم[ ابالغ كن؛ و اگر [چنین] نكنى، پیام او را نرساندى! و خداوند تو را از [گزند] مردم نگاه میدارد، به راستى خداوند گروه كافران را هدایت نمیكند.

ورود رسول خدا و همراهان به آن نقطه در روز پنجشنبه هجدهم ذی حجه سال 10 ام هجری قمری تحقّق یافت.

رسول خدا (ص) در غدیر خم چه گفتند

رسول خدا در تاریخ عید غدیر چه گفتند

رسول خدا پس از فراغ از نماز ظهر در میان گروه حاضرین بر محل مرتفعى كه ازجهاز شتران ترتیب داده بودند قرار گرفت و آغاز خطبه فرمود و با صداى بلند همگان را متوجه ساخت و چنین فرمود:

پس از ستایش خداوند و گواهى به یگانگى او. اى گروه مردم، بیندیشید و مواظب باشید كه پس از در گذشتن من با دو چیز گرانبها و ارجمند كه در میان شما میگذارم چگونه رفتار نمایید؟! در این موقع یكى در میان مردم بان” بر آورد كه یارسول الله آن دو چیز گرانبها و ارجمند چیست؟

فرمود آن كه بزرگتر است كتاب خدا است كه یک طرف آن در دست خدا و طرف دیگر آن در دست شما است پس آن را محكم بگیرید و از دست ندهید تا گمراه نشوید. و آن دیگر كه كوچكتر است عترت من (اهل بیت من) میباشد و همانا خداى مهربان و دانا مرا آگاه فرمود كه این دو هرگز از یكدیگر جدا نخواهند شد تا كنار حوض بر من وارد شوند.

سپس دست على را گرفت و او را بلند نمود و فرمود: اى مردم كیست كه بر اهل ایمان از خود آنها (سزاوارتر) میباشد؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند. فرمود همانا خدا موالى من است و من موالى مؤمنین هستم و اولى و سزاوارترم بر آنها از خودشان. پس هر كس كه من موالى اویم على موالى او خواهد بود.

سپس دست به دعا گشود و گفت: بار خدایا! دوست بدار آن كه را كه او را دوست دارد و دشمن دار آن كه را كه او را دشمن دارد و یارى فرما یاران او را و خوار گردان خوار كنندگان او را، و او را معیار و میزان و محور حق و راستى قرار ده. آنگاه فرمود: باید آنان كه حاضرند این امر را به غائبین برسانند و مَ ابالغ نمایند. هنوز جمعیّت پراكنده نشده بود كه امین وحى الهى رسید و این آیه را آورد:

ثواب روزه عید غدیر

ثواب روزه عید غدیر

سپس حضرت در ادامه بیان اعمال عبادی به روزه به عنوان یک عبادت خاص اشاره نموده و میفرماید:

و روزه این روز از آن چیزهایی است که خداوند به انجام آن ترغیب فرموده و پاداش بزرگی را بعنوان ضمانت برای آن مقرر فرموده است، تا آنجا که اگر بنده ای از بندگان، خداوند متعال را عبادت کند مانند آن است که از ابتداء دنیا تا انتهای آن هر روز روزه باشد و هر شب به نماز و دعا بپردازد.

هنگامی که بنده مخلصی، با اخالص آن روز را روزه بگیرد ثواب روزه تمام ایّام دنیا کمتر آن است که حق ثواب آن را ادا کند. و اجر کسی که در این روز حاجت برادر ایمانی خود را قبل از آن که او اظهار نماید برآورد و از روی میل و رغبت به او وام دهد، اجر روزه دار این روز و شب زنده دار آن خواهد بود.

و کسی که روزه مؤمن روزه داری را در شام بگشاید، مانند اینست که فئام مردم روزه دار را در غیر آن افطار داده است؛ آن حضرت، ده بار با دست خود آن را شمرد. پس شخصی از جا برخاست و عرض کرد: ای امیر مؤمنان! فئام چیست و چه اندازه است؟ فرمود: یکصد هزار پیامبر و صدّیق و شهید.

منبع : غدیر در آیینه روایات اهل بیت با تأکید بر خطبه های امیر المؤمنین امام علی بن ابی طالب و امام رضا علیهم  سلام- طیبه محمدی 1394

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *